Hvis du leder efter en erhvervsejendomsmægler, står du formentlig i én af to situationer: Enten ønsker du at udleje eller sælge dine erhvervslokaler. Eller også står du på den anden side af bordet og har brug for at købe eller leje dig ind i nye lokaler til erhverv. Uanset hvilket af scenarierne du kan nikke genkendende til, kan det være rart at blive ført sikkert igennem processen, så du er helt sikker på, at alt lever op til den nyeste lovgivning og det anvendte reglement.
Læser du videre, vil vi gøre dig klogere på, hvorfor en erhvervsejendomsmægler kan være en overvejelse værd – uanset om du søger i Aarhus, Aalborg eller et tredje sted.
Hvad kan en erhvervsejendomsmægler hjælpe med?
Du har måske en idé om, hvad ordet indebærer, men for en god ordens skyld vil vi alligevel gerne lige sætte et par ord og eksempler på begrebet, så du får en idé om, hvad du ender med at betale for, når du eksempelvis har lokaler til leje på dagsordenen.
Når en erhvervsejendomsmægler kan være relevant for dig, er det, fordi sådan en skal have styr på lovgivningen på området. Vedkommende skal med andre ord være i stand til at mægle mellem en udlejer og en lejer af et erhvervslejemål, så alle parter er tilfredse med indholdet af den endelige kontrakt, inden der bliver skrevet under og overdraget nøgler til lokalerne.
Derudover etablerer en erhvervsejendomsmægler forbindelsen mellem udlejer og kommende lejer gennem et professionelt netværk. Det medfører mindre omfattende administrativt arbejde, hvad enten du er på den ene eller anden side af forhandlingsbordet.
Ejendomsmægleren har desuden til opgave at:
- tilvejebringe information om lejemålets tilstand
- vurdere værdien af lejemålet eller prisen på erhvervslokalet til salg
- lave annoncer til relevante medier.
Hvis du er udlejer/sælger
En erhvervsejendomsmægler sparer dig for en masse tid, du ellers skulle have brugt på selv at etablere kontakt med mulige lejere/købere. Det giver plads og tid til at kunne fokusere på andre arbejdsopgaver, og der er en masse administrativt og juridisk papirarbejde, du slipper for selv at skulle sætte dig ind i. Det vil næsten altid koste mindre tid, og er du heldig, ligger ejendomsmægleren inde med den helt rigtige virksomhed til at overtage dine lokaler.
Hvis du er lejer/køber
Mange af de samme ting gør sig også gældende fra denne position; erhvervsejendomsmægleren etablerer kontakt mellem dig og en udlejer/sælger, og ofte vil mægleren kende markedet så godt, at vedkommende hurtigt kan skabe sig et overblik over, hvad det er, du og din virksomhed har brug for. På den måde er salæret til mægleren i de fleste tilfælde givet godt ud, da du sparer en masse tid på ikke selv at skulle tage kontakt.